Valentino: Lidenskapelig motekeiser

I begynnelsen av sin karriere uttalte Valentino at hans eneste svakheter var vakre kvinner og klær. Men da han flyttet til Roma, ble svakhetene til en suksess.

Det søte liv: Valentino er alltid omringet av kjendiser. Her med skuespiller Liz Hurley. Foto: Wikimedia Commons
Det søte liv: Valentino er alltid omringet av kjendiser. Her med skuespiller Liz Hurley. Foto: Wikimedia Commons

Valentino: Lidenskapelig motekeiser

Av: Anahita Ambrosio

Moteeksperter kaller Valentino for den siste keiser, fordi hans kreasjoner ble til et imperium som påvirket hele verden. Klær var ikke lenger plagg som plasserte kvinnen i bås, men noe beundringsverdig. Istedenfor å fokusere på den nye sosiale rollen kvinnen fikk i samfunnet, valgte designeren å hylle henne som et mesterverk. Hans fascinasjon for vakre klær er like stor som hans fascinasjon for vakre kvinner. Derfor er fornavnet Valentino mest kjent som Italias fineste eksport. Han har skapt de vakreste couture-antrekkene, og de mest dramatiske kjolene.

Målrettet og inspirert
«Jeg elsker Valentino. Hans klær opphøyer kvinners rolle. I tillegg gjorde han fargen rødt, lidenskapens farge, til å bli Italias farge,» har den italienske skuespilleren Monica Bellucci uttalt. Valentino Clemente Ludovico Garavani ble født i 1932 i Lombardo, Italia, i en velstående familie. Kun 17 år gammel reiste en målrettet Valentino til Paris, drevet av genuin kjærlighet for klær. Etter å ha fullført sin grad på Ècole des Beaux-Arts i Paris startet han som lærling for franske Jean Dessè. Inspirert av moten i Romerriket og kvinnenes draperte plagg bygget han videre på sin særegne estetiske signatur. Han tegnet utallige skisser av søyleformede kjoler, siden de representerte en stor del av antikkens klassiske arkitektur. Anna Wintour, sjefredaktøren for Amerikanske Vogue, mener Valentino er vestens beste designer, fordi hans kreasjoner forlenget og moderniserte den klassiske antikken.

Men bak grandios forestilling og «Couture»-følelse lå designerens dypeste inspirasjon i naturen. Valentino var den første som begynte med moderne teknologi i sitt design. Ved bruk av dataillustrasjon tegnet han et bestemt rosemønster, som stadig blir brukt i Valentinos design. Designeren begynte å jobbe for motehuset Guy Laroche, før han reiste til Roma. Her startet han merket Valentino, med bistand fra sine foreldre. Deretter ble han raskt medlem av den italienske eliten i Roma.

La Dolce Vita
Med hjelp av lærdommen fra Paris etablerte Valentino et godt rykte blant eliten i Roma som tilba hans designer og kreasjoner. Tidlig på 1960-tallet traff han arkitekten Giancarlo Giammetti, som ble hans faste forretningspartner. John Fairchild, redaktøren for Women´s Wear Daily, ga Valentino kallenavnet «Sjeiken av Chic». I et intervju med amerikanske Vanity Fair uttalte Fairchild at «Valentino og Giammetti setter standarden for det søte liv»- dette på grunn av deres ekstravagante livsstil. I 1962 viste Valentino sin første haute couture kolleksjon på catwalken i Firenze. Visningen ble hans gjennombrudd, og han ble raskt kjendiselitens yndling.

Fra A til V
Etter å ha etablert et navn innen motebransjen vant Valentino den prestisjefylte Neiman Marcus-prisen for sin signaturkolleksjon «no colours». Istedenfor å bruke sterke farger slik rivalene gjorde, valgte designeren kremhvite farger. Så snart bokstaven V ble hans merkevare, designet han brudekjolen til Jackie Kennedys bryllup med Aristotle Onassis. Jackie Kennedy ble Valentinos svært lojale kunde og venn. I 1969 åpnet Valentino sine første ready-to-wear butikker i Milano og Roma. Han tilbrakte hele 70-tallet i New York, hvor han kledde opp kjendiser, kunstnere og politikere. Det unike med Valentino er hans kontinuitet. Han startet med en visjon som han aldri forlot, og leverte videre. Dette er derfor anerkjente skuespillere som Julia Roberts og Jennifer Aniston bruker designerens 50 år gamle kreasjoner i dag. En kjole han designet i 1952 tar seg like godt ut på catwalken i dag som den gjorde for 40 år siden.

Pomp og prakt
I 1989 åpnet Valentino et kultursenter i Roma for å vise det beste Italia hadde å tilby innen design og mote. Noen år senere gjorde han en kort opptreden i filmen The Devil wears Prada, hvor han spilte seg selv. Etter å ha annonsert at han skal pensjoneres i 2008, viste Valentino sin siste ready-to-wear kolleksjon under moteuken i Paris. Supermodellene Naomi Campbell, Claudia Schiffer og Eva Herzigova var tilstede for å vise sin støtte til designeren. Mens andre designere kommer og går, har en pensjonert Valentino fortsatt innflytelse over motens gang. Ingen andre klesdesignere har beholdt en populær posisjon i så lang tid. Alt fra kongelige til kjente filmskuespillere bruker stadig vekk hans kreasjoner. I dag er Valentino 80 år gammel, bosatt i Roma. Men han reiser fortsatt verden rundt, omringet av gode venner og familie, og lever det søte liv.

 

 

Valentino Clemente Ludovico Garavani:

Født 11. Mai, 1932 i Lombardo, Italia.

Utdannet ved Ècole des Beaux-Arts i Paris, lærling for Jean Dessè.

1962: viser sin første haute couture-kolleksjon på catwalken i Firenze.

2002: selger motehuset Valentino til HdP for 300 millioner dollar.

2008: pensjonerer seg.

Designerens liv og virke kan også ses i filmen Valentino – The Last Emperor (2009). Dokumentaren gir et personlig og privat portrett av Valentino. Regi av Matt Tyrnauer.

 

Designerspråket:

Haute couture betyr høy søm. Teknikken regnes for å være den beste innen sømteknikk, og anvendes av store motehus. Haute couturedesign er ikke til salgs i butikker.

Ready-to-wear er en betegnelse for plagg som blir masseprodusert for befolkningen. Designere kan også produsere ready-to-wear kolleksjon, men da er klærne av høyere kvalitet.[/alert]

 

Anahita Ambrosio (f. 1985) studerer historie på Universitetet i Oslo, og sitter i Arguments kulturredaksjon.