Artikler

Argument # 3/2010


Aktuelle saker:

Johan Skog Jensen: På motorveien til Nirvana
En sjettedel av verdens befolkning er på vei fra fattigdom mot større velstand. Miljøvernere håper at ikke alle vil ta seg dit med den nye folkevognen Tata Nano. India har en eksploderende middelklasse, og landet får daglig lagt omlag 20 kilometer ny motorvei. Markedet er nærmest utømmelig.


Mathilde Baarseth: I himmelen Allah, på jorden Hitler
I Egypt er ikke nazismen bare fortid. Holocaust bagatelliseres i historieundervisningen, men læreren forsvarer seg:
– Altså, de fleste egyptiske lærebøker snakker om Holocaust, men uten å nevne tall. Mange synes de tallene dere har i Europa er litt overdrevet, sier han.
Da jeg spør hva han mener med «litt», svarer han:
– Litt, kanskje én million.
En svært selektiv lesning av Koranen paret med nazistenes motstand mot vestlig imperialisme, samt Sovjets kommunisme og sionisme, skapte under andre verdenskrig gjenklang i mange arabiske ører. I Egypt har mange av nazistenes påstander blitt hengende i lufta, uimotsagt fra offisielt hold frem til i dag.

Kristian Landsgård: Kapitalister og andre kjeltringer
Norge og USA har svært forskjellige statlige institusjoner, og disse legger ulike rammeverk rundt folks liv. Derfor blir både kapitalismen og kriminaliteten i de to landene svært ulike.
Den kanskje mest interessante forskjellen mellom gateselgere av narkotika i Norge og USA handler om forholdet til majoritetssamfunnet og det offentlige.

Janicke Stensvaag Kaasa: Verden kaller!
Fairtrade er et upålitelig system der forbrukernes valg har liten påvirkningskraft. Samtidig er en bevisstgjøring om de globale linjene for vårt forbruk kanskje Fairtrades mektigste redskap.

Norith Eckbo: Tapere på dypt vann
Biologi: Siden den industrielle revolusjon har havet blitt 30 prosent surere. Konsekvensene kan bli dramatiske. Uten korallrev kan vi risikere å måtte stryke ni millioner arter av biomangfoldslista.

Charlott Dan: Hva klærne sier
Det er egentlig ikke er noen grunn til at smoking er penere enn jeans. Klær får mening fordi vi tolker dem. Fjerner man all kontekst fra et plagg, vil man også fjerne all mening.